3 en 4 februari - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Els en Jean - WaarBenJij.nu 3 en 4 februari - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Els en Jean - WaarBenJij.nu

3 en 4 februari

Blijf op de hoogte en volg Els en Jean

04 Februari 2019 | Vietnam, Dong Hoi

Gisteren een fietstocht gemaakt door en in de omgeving van NimhBinh. Een leuk marktje bezocht en binnenplaatsen van wat huizen mogen bekijken. Die zijn erg smal (i.v.m. breedtebelasting), maar wel hoog. Door de rijstvelden fietsten we naar een Pagode, waarbij enkele tempels in de bergen zijn uitgehakt.
Vrijwel iedereen rijdt hier op een scooter (wat bij ons de fiets is) ; ze rijden ook op de snelweg. Soms levensgevaarlijk. Ook kippen en waterbuffels lopen op de weg. De chauffeur moet vaak slalommen.
Vanmorgen vroeg vertrokken (7:30). Eerst een markt bezocht, waar alle koopwaar (ook vlees en dergelijke) open op een tafeltje of kleedje ligt. De kippen worden ter plaatse geslacht, Dat was even wennen.
Daarna naar Dong Loc, een uitgebreid oorlogsmonument voor o.a. 10 meisjes, die daar gebombardeerd zijn terwijl zij aan de Ho Che Minh trail werkten. We offeren papieren hoedjes, schoenen, geld e.d. door ze te verbranden. Het was een indrukwekkende ceremonie.
De geconserveerde bomkraters zijn enorm. De Vietnamezen noemen de Vietnam-oorlog overigens de Amerikaanse oorlog.
Onderweg bekijken we een rubber- en een groene theeplantage.
Na de lunch stappen we in bootjes en bezoeken de Phong Nha grot. De grootste tot nu toe. Gigantisch! Heeeel bijzonder, enorm groot en schitterende stalagtieten en -mieten. Nooit gezien zo groot. Tijdens de oorlog zijn hier duizenden mensen in geweest om te schuilen voor bombardementen en om (wapen)voorraden op te slaan en verder te vervoeren via de Ho Chi Min trail naar zuid Vietnam, waar de Amerikanen werden bevochten. Het ondergrondse tunnelcomplex, compleet met een brede daar doorheen stromende rivier is enkele kilometers lang.
We zijn momenteel in een schitterend resort aan zee in Dong Hoi en we gaan ons voorbereiden op het Vietnamees nieuwjaar vanavond: het grote TET-feest met vuurwerk om 24u.
Om 10:30u worden we getrakteerd op een drakendans. Ook rond onze tafel komen de draken het nieuwe jaar begroeten. Wat een acrobaten. Ook leuk dat bijv. de wimpers van de kop apart kunnen bewegen.
Om 24:00u zijn we met een paar NL-ers bij de brug waar duizenden Vietnamezen het centrale vuurwerk komen bekijken. Wij zijn minstens zo'n grote attractie voor hen! De kwaliteit van het vuurwerk wordt bepaald door hoeveel geld de gemeente kan ophalen. Nou, dat is dit jaar veel, want het is fantastisch. (Onze filmpjes zijn te groot om te uploaden.)
Happy Tet voor jullie allemaal!